Gelodak Rumahtangga

2:28pm, 09/01/2017, Isnin,
Tempat kerja, MUM

Assalamualaikum dan selamat tengah hari dunia. Hmm sejak menjak ni aku banyak baca cerita tentang gelodak rumahtangga. Hari ni saja ada dua orang kawan aku cerita tentang perceraian dan juga ketidakjujuran pasangan. Sedih bila baca. Sedih bila kita kenangkan suasana akad nikah dan suasana masa kenduri perkahwinan tu di adakan. Masa akad nikah, pengantin akan sebak, ada yang menangis jugak. Sebab apa? Sebab gembira, sebab terharu. Tapi itulah, hidup tak selalunya indah kan? Lepas beberapa tahun banyak ujian akan datang. Akan ada banyak cara kita di uji...

Di sebabkan umur aku ni pun dah melarat dan belum kahwin-kahwin lagi, aku banyak ambil pengajaran dari kisah hidup orang lain. Bagi aku, once kita dah bersetuju untuk jadi pasangan seseorang tu, bermakna kita dah bersedia untuk pikul tanggungjawab kita sebagai suami/isteri dan ibu bapa. Semua benda ni berbalik pada agama jugak akhirnya. Kadang ada orang cakap dia dah tak ada hati dekat pasangan dia, sebab tu dia cari lain. Tapi kalau betul agama dia, dia akan atasi perkara tu dengan cara yang betul. Jangan jadikan orang lain sebagai alasan. Kalau kita sedar betul dengan tanggungjawab dan apa posisi kita, inshAllah kita akan cuba buat perkara yang baik-baik dan tak menyalahi agama. Eh macam mana nak tau benda tu baik ke tak? Itulah, aku pun tak boleh cakap banyak sebab aku pun belum lalui lagi perjalanan berumahtangga ni. Jadinya kita dan pasangan kena sama-sama banyakkan belajar tentang hidup beragama.

Cuma apa yang aku perhatikan dari emak abah aku, dari kawan-kawan aku yang dah berkahwin, semua benda pun berbalik pada agama. Kalau kita faham dan kita sama-sama belajar dengan pasangan kita, inshAllah kita akan melaluinya dengan baik. Bukanlah maksud aku bila kita berlandaskan agama keluarga kita tak akan diuji, tapi apabila ujian tu datang, kita akan uruskan dengan cara yang baik. Even kalau kita dah tak boleh tahan pun, kita nak cerai pun, kita akan bercerai dengan cara baik. Bukannya tiba-tiba kita rasa dah menyampah dengan perangai suami kita, kita pun ikut sama 2x5 buat perangai macam dia. Allahua'lam. Semoga aku nanti dapat melayari bahtera rumahtangga aku dengan jelas dan baik. Cewah.

Perkara macam ni juga buat aku banyak berfikir tentang kebahagiaan. Apa bahagia yang kita cari? Mungkin jika definisi bahagia kita sama dengan pasangan kita, inshAllah kita akan lalui kehidupan kita dengan lebih tenang. Eh yeke? Yelah kot hehe. Jom definisikan bahagia anda. Lebih elok jika definisi bahagia kita ialah bahagia untuk mencari redha-Nya. Amin.


Kerja Tuhan, siapa tahu?

No comments:

Post a Comment

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...