Pengalaman Bersalin - Hospital Serdang (2)

10:46am, 25/09/2018, Rabu,
Kg Lombong

Salam Malaysia. Ewah tak sangka dah jadi ibu ni kemain sibuk sampai susah nak update blog. Ingatkan bila duduk rumah cuti lama pantang ni bolehlah buat macam-macam. But I am totally wrong. Nak adapt dengan kehidupan baru seorang ibu ni memang ambil masa yang sangat lama dan kadang-kadang boleh tertekan - emosi dan fizikal. Yes, I am exhausted. Setiap hari ada je benda baru nak kena belajar.

Sebelum ni aku ada post tentang pengalaman bersalin di Hosp Serdang kan. Tapi macam tak berapa detail sebab aku malas nak cerita detail sangat haha. Tahpape padahal malas nak menaip sebenarnya. Honestly proses masa nak keluarkan baby dari perut tu sangatlah mudah kalau kita betul-betul tekad nak selamatkan baby dan tak sabar nak jumpa dia. Bagi aku, proses sebelum baby keluar dan proses selepas baby dah keluar tu yang sangat amat memeritkan!

SEBELUM
Sebelum baby keluar, akan ada rasa contraction yang sangat menyakitkan. Lain orang lain tahap kesakitannya. Yang tu aku percaya, sebab ada orang mampu bertahan, ada orang yang bersumpah taknak mengandung dah - haha. Bagi aku, yes sangat sakit. Dari pinggang ke perut ke satu badan campur dengan emosi kau yang kepenatan lagi. Lepas tu doktor asyik nak seluk dan seluk. Masa ni dah tak heran sangat orang nak buat apa dekat badan kau. Eh jangan fikir tak elok. Maksud aku, masa ni kau berserah je dekat doktor sebab bagi kau diorang je yang tahu apa nak buat dekat kau. Dan masa ni jugak lah aku banyak-banyakkan berzikir dan berdoa - sebab DIA je yang mampu tolong aku untuk kuat. Waktu ni yang ada hanyalah aku, DIA, dan staff-staff hospital. Even suami pun duduk luar - duduk dalam pun dia boleh buat apa? Doakan je.

SEMASA
Semasa ni proses yang mendebarkan. Aku rasa nak meneran yang amat sangat. Suami ada disisi. Nurse dan doktor bersilih ganti masuk ke labor room dengan kata-kata semangat. Yang ni part paling seronok sebab aku rasa semua orang membantu dengan penuh kekuatan. "PUSH!", "Lagi sikit", "Baby dah nak keluar ni", "Bagus awak ni", "Push lagi bila sakit". Alhamdulillah, lebih kurang dua jam di labor room, Huzayr selamat dilahirkan. Alhamdulillah, terus doktor letak baby atas dada aku. Ibu - ibu je faham perasaan aku masa ni. Perasaan terharu dan terbeban. Terharu sebab Allah berikan aku kesempatan untuk menjadi seorang ibu dan pendidik seorang bayi. Terbeban sebab aku akan pikul tanggungjawab besar selepas ini. Allah. 

SELEPAS
Aku ingat proses melahirkan bayi tu dah selesai, maka selesailah segalanya. Tidak. Memandangkan tadi masa nak lahirkan Huzayr tu doktor gunting bahagian bawah aku, makanya kenalah jahit semula kan. Sedih, jahitan pertama doktor tu salah guna benang. So nurse buka balik jahitan dan jahit semula guna benang yang lain. Nice kan. Masa keluarkan uri pun doktor tak keluarkan habis, so nurse datang dan korek korek perut aku sebab nak cuci uri tu sampai habis. Dukacitanya ada lagi sikit membrane/uri yang tertinggal so diorang cucuk antibiotik dekat aku. Sedih. Jahit dah sakit. Korek-korek lagi dalam perut. Aku ingat dah takde apape proses yang menyakitkan - haha. 

Dahlah wad penuh, aku kena stay dulu labor room sampailah ada bilik untuk aku masuk. Lepas dah setel semua, nurse dan doktor keluar. Diorang ambil baby untuk cuci. Terbaringlah aku di labor room tu dengan penuh darah dekat baju dan katil. Serius rimas. Aku dahlah tak boleh benda-benda kotor macam tu. TAPI serius lemah sangat badan. Aku minta doktor tolong panggil suami masuk semula. Masa ni aku menangis puas-puas sebab aku letih SANGAT-SANGAT. Sejak malam tadi - sakit - sampailah bersalin - jahit - korek uri - terlantar atas katil - EXHAUSTED. 

Nurse datang bawa baby dan ajar aku menyusukan baby. Yes lagi satu part seorang ibu baru untuk belajar - MENYUSU. Nurse pula ugut aku kalau tak susukan baby, nanti baby masuk NICU - siapa susah? Aku punyalah stress nak susukan Huzayr sebab kami berdua tak tahu! Haha. Aku tak reti susukan, Huzayr tak reti nak menyusu. Sedih. Lepas tu nurse ajar cara marmet, alhamdulillah yang ni aku tahu. Punyalah susah nak bagi anak menyusu rupanya. Kahkah. Kesian. Tapi mengenangkan ugutan nurse tu, walaupun badan aku lembik gila, aku cuba juga. Aku baca dekat blog lepas bersalin nurse akan offer air milo panas untuk bagi tenaga. Hmm tak ada pulak. Takpelah, kita sama-sama survive ye Huzayr? 

Dekat labor room tu aku pun cuci badan, tukar cadar dan baju sebab rimas yang teramat. Kau tak rimas ke baju penuh darah - nak susukan baby dengan tangan kotor-kotor berdarah. Haihh. Aku pun gagahkan diri untuk kemas katil dan mandi. Suami ada, tapi seperti biasalah para-para sakura ni kadang-kadang mereka bukan tahu sangat nak buat apa. Aku tak boleh nak marah sangat. Masa ni bermulalah Journey to Motherhood untuk aku. 

Dari jam 9:24am aku duduk labor room sampailah lebih kurang jam 4petang baru dapat wad. Masa ni nak kunyah kuih pun tak larat. Lepastu orang dah mula datang nak ziarah. Mak abah, mama ayah, adik beradik, kawan-kawan. Haha, mampu menangis dalam hati je sebab semua orang gembira dan excited nak tengok baby. Walaupun takde siapa nak tengok aku, aku tetap kena gigihkan diri. Senyum jelah. Present yourself properly walaupun ikutkan hati aku nak baring sambil berdengkur sebab serius badan kau akan lemah sangat-sangat. Oh Huzayr, welcome to this world.

Jam 7petang masa melawat pun habis, semua pun balik. Suami pun kena balik. Tinggallah aku berdua dengan Huzayr. Meraung-raung macam kena pukul - nak susu - nak yayak - nak dukung. Which one? Ibu lemah. Okay aku cuba susukan dia - tak reti lagi haha. Aku tanya nurse, nurse marah - jangan aniaya anak - yes awak sakit tapi susukan juga dia 2jam sekali 20minit - jangan aniaya anak dia kata. Aku aniaya anak? Uwaaa sedihnya dengan tuduhan tu. Aku pun mesej kawan-kawan tanya tentang cara menyusu, haha tulah masa mengandung taknak belajar. Padan muka. Alhamdulillah, dengan bantuan dan sokongan kawan-kawan, aku berjaya susukan anak aku walaupun masa ni susu ciput je. Hihi. Alhamdulillah, ALLAH permudahkan.

Jam 11malam doktor panggil untuk periksa jahitan. Oh ya tadi tengah hari dekat labor room pun dia ada periksa jahitan. Kira ni kali ke-dua dia periksa. Dahlah rimas, nak kena pergi bilik mana entah untuk diperiksa. Perh, doktor dan doktor-doktor pelatih kemain ramai semua nak tengok - haha. Aku kena baring dan doktor tu pun ajar anak buah dia sambil tarik-tarik benang jahitan aku. Okay, tak habis lagi rupanya siksaan. Huhu. Takpelah, redha demi masa akan datang.

Malam berlalu diiringi tangisan bayi-bayi di sekitar wad. Aku tak boleh tidur memikirkan pelbagai hal. Huzayr alhamdulillah dah tidur selepas dibantu nurse. 

Okaylah itu je kot setakat ni. Post ni agak ber-emosi. Maaf ya jika ada tersilap bahasa.

Kerja Tuhan, Siapa Tahu?

1 comment:

  1. Telegram:[@Iskandarlestariloancompany]
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    Telegram:[@Iskandarlestariloancompany]
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...