Harga Sehelai Tudung

4:18, 13/1/2017, Jumaat
Tempat kerja, MUM

Assalamualaikum dan selamat petang. Harini aku nak bercakap tentang tudung. Bukan nak cakap tentang kewajipan bertudung dan hukum-hukum tu. Hehe. Tapi nak cakap tentang nilai atau harga sehelai tudung. Yeahhhh.

Dah masuk 2017. Aku semakin keliru dengan pemikiran wanita Malaysia. Ha gitu. Bukanlah semua wanita Malaysia, tetapi majoriti yang aku nampak bila aku bukak Instagram, Facebook, Blog, dan bila aku jalan-jalan di butik mahal (sekali setahun je kot). Aku macam tak faham kenapa orang sanggup beli sehelai tudung dengan harga RM300! Aku tak fahammmmmmm. (Rasa nak jerit!). Haha over pula. Yelah, tudung harga RM30 pun aku menggeletar nak bayar. Inikan harga RM300. Kau gila ke apa? Kalau kasut atau bag aku boleh tahan lagi sebab benda tu kau pakai hari-hari. Tapi.. tapi kalau tudung, takkan kau nak pakai hari-hari kot? Yucks. Paling lama aku pakai sehelai tudung adalah dengan kadar selama dua hari je. Selalunya aku akan campak tudung aku dalam gumpalan baju busuk untuk di basuh selepas aku pakai tudung aku dalam masa satu hari. Jarang aku nak pakai tudung lebih dari sekali kecuali tudung yang aku guna untuk emergency case (yang tak payah iron). So, kalau aku beli tudung dengan harga RM100/sehelai dan aku nak pakai paling kurang 5 helai tudung seminggu (ini kalau aku basuh tudung lima hari sekali ya), maknanya aku kena habiskan RM500 hanya untuk tudung. Oh no, kau gila keeee?

Well, kuasa membeli di tangan kita. Yang mampu dan rasa duit dia berbaloi untuk di habiskan dengan sehelai tudung, maka habiskanlah duit anda. No judge (no judgelah sangat kikiki). Mungkin bahagia mereka ini dengan memakai tudung mahal. Macam aku cakap sebelum ini, definisikanlah bahagia masing-masing. Destinasi bahagia tu kita yang tetapkan. Kalau bahagia kita dengan memakai sehelai tudung yang mahal, maka simpanlah duit untuk tudung yang mahal itu. Terpulang. Aku bahagia je pakai tudung RM3.50 sambil menulis blog ini. Hihi.


Kerja tuhan, siapa tahu?

No comments:

Post a Comment

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...