Pengalaman Bersalin - Hospital Serdang

10:46am, 05/09/2018, Rabu,
Kg Lombong


Salam semua. Alhamdulillah, hari ni aku sudah pun bergelar ibu selama 14 hari. Pejam celik pejam celik je kan? Sebelum bersalin punyalah risau kalau baby overdue. Dan akhirnya minggu ke-39 anak ibu dah bersedia nak keluar dari perut ibu melihat dunia. Ibu je entahkan bersedia atau tidak... Baiklah, aku nak imbau sikit-sikit apa yang berlaku ketika hari kejadian.

22hb Ogos 2018
10:35pm

Aku dah bersedia nak tidur, dah siap baring dan berselimut. Tiba-tiba rasa sakit perut macam nak membuang. Tapi mungkin naluri kan, aku macam, "eh nak membuang atau nak bersalin ni". To be honest, aku macam in denial masa tu sebab  walaupun aku  tak sabar nak jumpa baby, tapi aku tak rasa aku bersedia nak jadi seorang ibu. Yelah, first time kan. Banyak sangat benda nak kena belajar yang aku rasa aku tak belajar apape pun lagi haha. So, untuk memastikan samada bayi atau apakah yang nak keluar, aku pun duduk đje lama-lama dalam tandas. Nope. Bukan sakit perut nak membuang. Setelah hampir dua jam aku dan husband bermain teka-teki samada nak ke hospital atau tak, akhirnya kami decide untuk ke hospital. Bukan apa, sebab selalu baca blog orang kena halau balik kalau false alarm/bukaan baru sikit. Hihi.

23hb Ogos 2018
12:16am


Memandangkan barang aku dan barang baby memang dah ada dalam kereta, jadinya kami pun mandi (sempat mandi) bergerak ke Hospital Serdang. Masa ni tak beritahu keluarga pun. Keluar rumah senyap-senyap sebab tak nak bagi orang excited/gelabah memandangkan aku dan husband pun tak pasti betul ke ini tanda nak bersalin. Oh ya, salah satu sebab lagi aku ragu-ragu ialah sebab aku selalu baca orang cakap tand-tanda nak bersalin ialah air ketuban pecah atau ada keluar darah - yang mana aku tak ada. Masa ni aku rasa perut yang memulas dan pinggang yang sangat-sangat sakit. Sepanjang perjalanan ke Hospital Serdang tu memang sakit dia datang on off. Sakit, sangat. Tak reti nak explain hihi.

1:15am

Sampai hospital agak lambat sebab tadi husband isi minyak. Sempat eh? Iyelah nanti tiba-tiba minyak habis naya jugak. Okay, jadinya kami parking dan berjalan ke Wad Bersalin. Sampai, pergi ke kaunter dan staff di kaunter cakap katil penuh dan aku kena tunggu 3-4jam untuk diperiksa dan kemungkinan ambil masa 2-3hari untuk masuk wad. Aku masa tu macam sedih dan jadi sensitif sikit. Haha. Yelah, dah tengah sakit lepas tu dia cakap macam tu. Tapi redha jelah, nak pergi hospital mana lagi? Hospital kerajaan rasanya memang sentiasa penuh. Aku pun tandangan borang dan akurjanji yang mengatakan once aku dah sign, aku tak boleh keluar dah - tak kisahlah ada bukaan ke atau tak. Ehh ni tak macam yang aku selalu baca pun. Kadang-kadang aku baca blog ada yang cakap kalau bukaan hanya 1cm diorang akan halau balik. Hmm mungkin polisi dah berubah. Okaylah, lepas sign semua, aku pun duduk dengan husband untuk tunggu giliran dipanggil.

2:43am

"Hazirah", okay nama di panggil. Dup dup. Doktor suruh baring atas katil dan dia nak periksa bukaan. Masa ni aku dah buat mind set untuk terima apa saja kesakitan.  Aku ada baca dekat blog katanya kena tarik nafas panjang bila doktor seluk. Dupp dupp. "3 cm". Okay tak sakit sangat rasa kena seluk tu, masih boleh di terima hehe. Yeayy 3 cm. Road to 10cm haha. Jadinya doktor suruh aku tunggu di PAC (Patient Admission Center) atau boleh je nak duduk luar dengan husband, yang penting jangan keluar dari Wad Bersalin tu. Doktor kata lagi 4 jam dia akan panggil untuk check lagi. OMG, 4 jam?

Aku pun keluar duduk dengan husband. Sakit datang dan pergi, bila dia datang tu memanggg tak boleh tahan. Husband aku pun dah macam tak tahu nak buat apa so dia suruh aku duduk dalam. Cehh. Aku pun pergi lah masuk dalam duduk dekat  PAC tu. Ada sofa. Ada beberapa lagi orang lain tengah tidur. Ewahhh kenapa lena sangat? Mungkin belum tiba masa untuk diorang lagi. Huu, stress tengok orang lena sedangkan  aku ni kejap kejap contraction tu datang. :( Bertabah je masa ni.

6:10am

Doktor panggil. Okay aku memang tak sabar untuk dipanggil. 4 cm. 4 cm jeee setelah sakit yang datang  nonstop dari tadi? Haha. Masa  ni darah dah meleleh-leleh. Lega  aku bawak pad. So pergi tandas  pakai pad dan minta tukar kain pinkish tu. Aku  pun minta izin diorang untuk baring atas katil dekat situ sebab tak tahan sangat kalau duduk plus aku mengantuk gila haha. Aku pun baring, dan tak lama kemudian aku rasa macam nak meneran. Aku pun pergi  dekat sorang  staff  nurse tu. "Puan, puan jangan meneran nanti bukaan koyak dan bayi stress". Lepas tu  dia seluk  periksa bukaan. Sebenarnya aku dah  macam  bahan eksperimen dekat situ, staff nurse seluk, lepastu doktor praktikal pun nak seluk. Semua nak seluk.

Tak lama lepas tu aku panggil lagi staff tu beritahu yang aku tak tahan jugak, nak teran jugak. Hakikatnya memang aku cuba tahan teran walaupun tak boleh. Okay agaknya kesian tengok muka toye aku tu, diorang decide untuk pecahkan air ketuban aku untuk cepatkan bukaan. 6 cm. Yess, aku akan di masukkan ke labor room.

Alhamdulillah.

7:03am

Dekat Hospital Serdang suami dibenarkan masuk. Baguslah suami masuk, selain bagi sokongan dekat isteri, diorang akan nampak struggle seorang ibu untuk melahirkan anaknya. Hihi. Alhamdulillah, kebetulan LR (labor room) yang aku masuk ni satu katil je jadinya tak adalah tekanan dengar orang sebelah meneran nak bersalin. Apa lagi, bila dah masuk LR ni, bertambah-tambah rasa nak meneran tu. Serius lah kan dari tengah malam tadi sampailah sekarang kena tahan nak meneran haha. Seperti biasa aku maklumkan dekat doktor yang aku tak tahan nak meneran. Lepas tu aku rasa macam nak terkencing, aku beritahu doktor yang aku nak terkencing. Dia cakap kencing je. Banyak air keluar. Aku dah macam geli lah, apa ni air kencing penuh atas katil. Doktor tolong tukarkan kain lapik tu. Tapi lepas tu aku berfikir dengan waras, aku rasa ni air ketuban sebab dia keluar kemain banyak.

Diorang (actually aku dah keliru mana satu nurse mana satu doktor - semua nampak sama) pun guide aku - bila rasa sakit, tarik nafas dan teran sekuat hati - jangan angkat bontot - angkat kepala pandang perut.

Doktor yang handle aku tu macam doktor baru. Ke doktor pelatih? Entahlah. Memang takdir aku jadi bahan eksperimen. Hmm, setelah  mengadu beberapa kali aku tak tahan meneran, doktor dan nurse pun cuba periksa laluan aku. 9cm. Alhamdulillah. Husband pun dipanggil masuk.

Husband aku duduk bahagian kepala sebab aku dah pesan awal - awal untuk bantu aku angkat kepala dan bagi arahan sebab aku takut aku tak fokus dengan arahan doktor. Alhamdulillah dia membantu masa ni. Aku pun pushhh dan pushhh bila rasa meneran tu datang. Doktor pesan sambil aku push tu, "you boleh curi nafas sikit". Ohh okay aku pun pushhhh dan curi nafas sikit dan pushhh. Lepas tu diorang gunting sikit. Sakit dia tak berapa sakit sangat berbanding dengan sakit masa contraction datang. Actually sakit nak push ni pun tak teruk sangat, dia lebih rasa nak yayak je hehe. Contraction tu paling trauma grrr.

9:24am

Alhamdulillah. Anak ibu selamat dilahirkan. Alhamdulillah.


Kerja Tuhan, Siapa Tahu?

1 comment:

  1. Mashallah inspired baca story akak...rajinnya time pantang2 pun boleh menulis di fb hehe

    ReplyDelete

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...