Bekam Muka

10.45am, 03/01/2017, Isnin
Tempat kerja, MUM

Assalamualaikum dan selamat pagi. Hello 2017! Tak sangka kan? Cepat betul masa berlalu (ye ini ayat klise setiap kali masuk tahun baru). Hihihi. Jadi, apa azam? Apa resolusi? Apa cita-cita? Apa impian? Apa hajat? Aku? Tak ada. Azam aku ialah untuk tidak ada azam. Haha. Padahal otak dah beku. Aku cuma harap aku jadi manusia lebih bermakna dalam dunia ni. Banyakkan kebaikan sesama alam, dan kurangkan kejahatan sesama alam. InshAllah. Amin.

Baiklah, hari ini aku nak cerita sedikit tentang #bekam. Aku memang suka sangat buat bekam. Sebab bekam ni tujuan dia untuk keluarkan darah kotor, jadinya kegembiraan bila tahu benda kotor keluar dari tubuh tu ialah kegembiraan tak terkata. Hihi. Bekam badan bekam kepala dan bekam muka pun aku pernah buat. Sakit? Tak lah. Setakat cucuk2 jarum dekat kulit, tak sakit pun. Lagi pun orang yang buat kan, kita pejam mata tahan rasa dan fikir benda lain. Mudah je. Jangan fikir sangat pasal sakit tu, kalau fikir memang akan rasa sakit. Tu je tips dia.

Makanya hari tu aku paksa tunang aku untuk buat bekam di muka. Dia taknak tapi aku tetap paksa. Kami buat bekam di @Viperbekamshahalam, Plaza Azalea. Aku pernah buat bekam badan dekat situ, setakat ni alhamdulillah, servis okay, tempat cantik, bersih, dan tiada kesan buruk (benda ni orang suka takut sebab melibatkan darah). Yakin boleh! Harga? Kalau muka RM100 untuk 13cups comel. Dia akan ambil masa dalam 4-6 hari jugaklah untuk hilang (ikut jenis kulit rasanya). Kalau tunang aku, hari ke 6 (termasuk hari berbekam) baru lah betul-betul hilang bekas bekam dia. Kalau bekam atas kepala RM15/cup tak silap aku. Jangan risau, tak perlu cukur kepala. Sekarang ni zaman semua boleh. Untuk bekam badan aku tak ingat sangat harga dia. Boleh tengok details diorang dekat IG. Instagram: @Viperbekamshahalam

Akan ada corak polkadot di muka. Orang kata nak cepat hilang tuam dengan ais, Kalau tak kisah lama berpolkadot, biarkan je.... Hihi.

Ohh ye, aku tak ada komisyen tau. Sekadang berkongsi pengalaman dan mewar-warkan perkara yang baik. Jom kita berbekam. Buang yang keruh, ambil yang jernih. Benda ni sunnah juga, niatkan untuk kesihatan dan ikut sunnah Nabi, inshAllah, semoga amalan kita selalu di redhai. Amin.

p/s: Lain macam bila tulis perkataan tunang. Hihi.

Kerja Tuhan, siapa tahu?

No comments:

Post a Comment

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...