Makan Huzayr - 8 bulan dah!

 4.12pm, 09/05/2019, Khamis,
Tempat kerja,

Salam warga Malaysia. Alhamdulillah, dah masuk hari ke - 4 bulan Ramadhan. Kali pertama berpuasa bersama anak. Sebelum ni bersama suami dan anak dalam kandungan. Tahun ni anak dah keluar dari perut (haha) dan dah nak masuk 8 bulan pun umur dia! Cepat je masa berlalu.

Alhamdulillah, Huzayr sekarang dah besar dah hehe. Dah banyak akal dan dah pandai buat macam-macam. Kalau nak cerita perihal makan dia (solid food/baby led weaning), memang macam-macam hal. Masa 6 bulan tu mungkin dia agak teruja, banyak dia makan. Masuk 7 bulan, dia asyik sembur-sembur je makanan. Kita ni sebagai ibu tetaplah berusaha masakkan untuk dia dan tak nak mengalah. Cuba dan cuba. Alhamdulillah, mulai minggu lepas dia dah mula suka makan semula. Suap lah apa pun dia makan. Beriya pulak tu. Ibu sangat gembira hihi. Jadinya ibu kena rajin mempelbagaikan resepi. Eh dah kenapa nak guna ibu ibu ni? Geli pulak haha.

Okaylah back to normal.

Setakat ni aku masih berusaha untuk membekalkan makanan Huzayr setiap hari dekat pengasuh. Belum lagi bagi makanan segera macam biskut baby kecuali biskut homemade hihi. Dan masih lagi mengekalkan prinsip no sugar no salt untuk Huzayr. Sebenarnya dah nak masuk 8 bulan ni dia dah boleh makan semua makanan macam orang dewasa. Cuma elakkan gula, garam dan perisa tambahan jelah. Aku jugak kena pastikan dia cukup karbo, serat dan protein. (Oh ye, kecuali telur dan seafood je aku belum introduce. Lambat sikit lah yang tu hihi).

Malu jugak sebenarnya. Dah umur 30 tahun barulah banyak benda tentang pemakanan sihat aku discover. Kiranya ini salah satu ilmu baru setelah menjadi ibu :) Masa Huzayr 6 bulan dan 7 bulan aku ada buat jadual makan. Sebab senang nak masak hari-hari tak payah jenuh nak fikir. Sekarang dah 8 bulan tak larat pulak nak rancang awal-awal sangat. Aku just masak je apa yang ada dalam peti ais. Lepas tu aku join group FB "Happy Baby Foods Malaysia". Sangat-sangat membantu. Memang banyak idea makanan anak-anak dalam tu. Yang paling penting semua resepi tu menggunakan bahan-bahan segar, tak ada garam gula msg (no nestum!) dan kurang penggunaan makanan yang di proses. Sebenarnya amalan no sugar no salt ni pun elok sangat kalau kita teruskan sampailah hari tua hehe. Sekarang pun dah banyak alternatif makanan sihat.

Terima kasih untuk dunia maya dan internet. Sangat-sangat membantu.

Awal-awal tu memang banyak membazir makanan sebab dia main-main je nak makan. Banyak lah yang masuk tong sampah. Part ni memang kena sabar sikit. Sekarang aku dah pandai sikit nak control beli barang nak masak dia. Hehe. Sayur pun beli satu dua jenis je sebab tak tahan lama kan. Kalau stok ayam pun beli ciput je. Cukup untuk makan seminggu dua. Lepas tu baru re-stock semula. Kalau buah pun sama lah. Dan kalau ada sayur atau buah yang aku nampak macam banyak sangat, aku terus buat puree. Sekurangnya tahan buah/sayur tu dari rosak dan boleh guna lagi lepas tu, inshAllah. Tapi tak semua buah/sayur sesuai buat puree. Kena tengok juga okay?

InshALLAH, semoga ALLAH berkati usaha aku.


  



Kerja Tuhan, siapa tahu?

No comments:

Post a Comment

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...