Ilmu Susu

Godek-godek handphone terjumpa nota ni. Nota ni aku pernah kongsi dekat group Happy Breastfeeding Malaysia di Facebook. Saja tepek dekat sini. Hehe.

--------------------------------------------------------------------

Salam ibu2. Saya cuma nak kongsi cerita saya (masa di kelas P2 semalam segan sikit hehe). Dulu masa mengandung memang saya langsung tak baca tentang penyusuan. Yang saya fikir; once baby lahir, sua je breast bagi dia minum 😅

Alkisahnya lepas bersalin, nurse minta saya susukan anak saya. Masa tu lah baru kelam kabut sebab tak reti nak susukan anak! Haha. Saya tak pandai, baby lagi lah tak reti kan. Time tu memang stressss yang teramat2 sangat. Dahlah tenaga memang out, lepastu susahhh bebeno nak menyusu. Yang buat saya tertekan ialah bila nurse asyik marah2, “jangan aniaya anak, jangan pentingkan diri”, dan yang paling buat saya sedih ialah bila dia cakap “nak anak masuk nicu ke sebab dehydrated?”. Terus lah saya pun tengok youtube how to breastfeed newborn, mesej kawan tanya macam mana nak menyusukan anak. Malam lepas bersalin tu memang menangis2 sebab tak pandai, baby pulak dah meraung2 tak tau sebab apa (laparlah kot masa tu hihi). Saya pun asyiklah panggil nurse beritahu tak pandai susukan (kena marah lagi), nurse pun ajar dan ajar - tapi saya masih tak pandai 😅

Lepas tu nurse ajar marmet. Masa ni susu keluar pun setitik dua je - tapi saya tak terfikir pun susu saya sikit ke banyak ke masa tu, yang saya tahu buat ialah picit dan suakan kat dalam mulut baby- sebab saya takut sangat baby masuk nicu. Lepas tu keep on cuba susukan baby jugak. Alhamdulillah, kami berdua berjaya jugak sikit-sikit walaupun tak master lagi masa tu.

Lepas balik rumah, kena pulak bengkak susu - so baby susah sangat nak menyusu / latch. Saya ingat struggle nak susukan anak dah berakhir, rupanya belum 😢 Tak pernah tahu pun apa benda bengkak susu tu selama ni😅 Mesej kawan2 semua lagi sekali dan tanya kenapa breast dah macam bola dan ada ketulan dekat ketiak 😭. Disebabkan bengkak susu tu lah ada kawan ajak masuk group HBM ni - dia kata banyak tips mungkin boleh membantu. Yesss sangatttt sangat membantu - saya pun baca dan baca alhamdulillah masalah bengkak susu masa tu dapat di atasi.

Nak kata saya berjaya atau tak tu saya pun tak pasti lagi sebab anak baru je tiga bulan setengah. Jauh lagi perjalanan. Alhamdulillah disebabkan saya memang tak berapa faham konsep penyusuan masa bersalin, takdelah saya terfikir langsung nak bagi fm (sebab tak tahu pun pasal susu fm 😅 - teruk kan?), cuma struggle habislah masa dekat hospital tu. Dan saya bersyukur sangat2 masuk dalam group HBM ni sebab banyak sangat2 ilmu yang saya dapat. Alhamdulillah sangat. Perjalanan masih jauh, semoga kita semua dapat tempuhi dengan kuat ☺

Maaf ye agak panjang hehe. Akhir kata, terima kasih semua 🌹

--------------------------------------------------------------------



No comments:

Post a Comment

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...