Proses Syok Sendiri

11:12am, 20/4/2017, Khamis,
Tempat kerja, MUM


Assalamualaikum dan selamat tengahari. Lagi enam bulan untuk ke hari majlis akad nikah. Aku rasa macam nak cepatkan masa sebab penantian itu satu proses yang.. entah lah.. bercampur baur emosi ni. Tapi salah satu perkara yang aku belajar sepanjang proses menyempurnakan majlis perkahwinan tu nanti ialah Jangan Berharap Pada Sesiapa.

Tahu lah kan, semua orang bila nak kahwin dia jadi excited. Semangat nak tengok baju, semangat nak fikir persiapan majlis tu semua. Tapi dalam aku semangat ni, baru aku sedar yang tak semua orang akan sama-sama gembira dengan kita. Dengan kata lainnya, tak semua akan gembira dengan kegembiraan orang lain. Jadinya aku pun recall balik masa kawan-kawan aku nak kahwin dulu. Betul lah, kadang - kadang tu sebab kita ni masih single so kita tak faham perasaan nak kahwin tu. Bermakna, aku tak boleh nak share sangat atau asyik cerita hal kahwin dengan orang yang belum ada perancangan kahwin - sebab mereka mungkin akan menyampah atau tak faham. Kan? Dan kalau kawan-kawan yang dah kahwin tu pula, yang dah lama kahwin, atau mungkin lebih dari setahun, jadinya perasaan excited dia masa majlis kahwin dia dulu tu dah lama dah hilang. Dia pun agaknya dah malas dengar aku cerita pasal kahwin sebab dia dah lalui and dia dah bosan. Mungkin lah.

Tapi itulah, hanya orang yang selalu gembira dengan kegembiraan kita akan excited sama-sama. Susah ke nak cari? Tak susah lah. Ada je kawan aku yang semangat sama-sama. Ada. Tapi entahlah weh. Aku kena betul-betul faham konsep yang setiap individu tu ada hidup diorang masing-masing. Kau rasa diorang tak ada life ke asyik nak fikir hal kau?

Kadang-kadang tu kena scroll nama kawan kawan sebab nak cari siapa yang boleh tanya atau minta pendapat pasal baju ke apa ke. Atau pun kena tengok balik kawan yang mana kita rasa boleh teman kita pergi sana pergi sini sepanjang proses nak ke majlis perkahwinan tu. Kadang tu jadi kecewa sebab bila kita rasa kita dah jumpa kawan yang kita boleh ajak teman, tapi respons sebaliknya. Kecewa.

Tapi tak apa lah. Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui. Benda ni benda simple je. Kalau orang baca ni pun mungkin diorang akan cakap aku ni mengada-ngada. Diorang mungkin akan kata, Eh ni kan majlis kau, kenapa nak harap orang lain sibuk-sibuk pula? Yelah betul lah tu. Proses ini ialah proses syok sendiri. Semoga semua berjalan lancar. InshAllah.


Kerja Tuhan, Siapa tahu?

No comments:

Post a Comment

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...