Progress Nikah

10:27am, 14/2/2017, Selasa
Tempat kerja, MUM


Assalamualaikum dan selamat pagi. Apa khabar semua? (acah-acah ada orang nak jawab kikiki). Dah lama aku berfikir sama ada perlu atau tidak aku update persiapan aku untuk majlis kahwin nanti. Sebabnya lama lagi nak sampai ke hari kejadian jadi aku macam malas nak semangat sangat tapi memandangkan aku macam tak tahu nak post apa dekat blog ni............ maka apa salahnya jika aku update saja progress terkini, ye dak? Hehe. Konsep majlis aku ni ialah tetamu datang, tetamu makan, tetamu berjumpa dengan pengantin, lalu bergambar bersama untuk kenangan masa depan, tetamu balik kita akan bagi doorgift dan sekian wassalam. Kalau untuk hari nikah pula, kita akan ada akad nikah (dup dup dup), inshAllah bila selesai akad, kita akan beramah mesra dengan keluarga baru :), hihi, kemudian makan, bergambar, dan tata titi tutu. Rasanya semua orang gunapakai konsep yang sama kot. Kahkahkah. Oh ya, hari nikah dan hari majlis kenduri aku ialah dua hari yang berbeza (Sabtu dan Ahad). Dah cukup membebel, jom kita tengok progress setakat ini:


NIKAH:

Tempat: Yang ni inshAllah akan buat di rumah baru parents aku iaitu di Shah Alam. Mini pelamin emak booking dekat sorang akak tu kerja dekat tempat emak kerja juga. Emak nak buat simple-simple je, cukup syarat untuk bergambar. Hihi.

Katering: Yang ini emak uruskan. Emak ambil D'Ara Catering untuk majlis nikah dan juga untuk sanding nanti. Kami tak pernah guna servis dia tapi emak cakap masa dia pergi kenduri kawan dia sedap. Jadi kita berdoalah semoga mereka consistent :)

Mekap: Aku ambil cik Sofwanah. Boleh tengok IG dia sofwanahmakeupartist. Oh ye, dia akan approve untuk IG perempuan sahaja. Aku ambil dia sebab kawan aku recommend dan lagi satu sebab aku suka layan IG dia, peramah dan memang dia akan jawab apape soalan orang tanya :)

Edited: Beberapa hari lepas Wana mesej aku dia cakap dia terpaksa cancel atas sebab-sebab tertentu. Jadinya aku pun teruskan memilih MUA lain di dalam senarai aku hehe. So aku pilih tieqazai untuk mengganti. Dia pun mesra dan mekap dia cantik. Harapnya cantik la nanti atas muka aku kahkahkah.

Oh ya, sebenarnya ramaaaaii sangat MUA (MakeUp Artist) yang aku whatsapp untuk tanya quotation. Tapi di sebabkan harga nya sangat mahal sampai ada yang mencecah RM900/sesi jadinya aku consider yang mana aku rasa mekap dia cantik, harga dia munasabah, dan juga ke-ramah-an dalam membalas mesej. Kalau MUA yang sangat femes dan memang betul-betul kerja dia mekapkan pelakon/penyanyi tu aku memang tolak awal-awal dah, sebab yang tu confirm harga ribu riban. Lagi satu aku tak berminat untuk ambil lelaki mekapkan muka aku. Ramai orang cakap hasil kerja diorang ni cantik tapi dah sah-sah kau akan tunjuk aurat (leher, rambut) masa nak mekap nanti. Jadinya, tepuk dada tanyalah selera. Hihi.

Pakaian:
a) Nikah: Niat hati nak beli baju siap je sebab malas nak fikir dan aku bukan pandai sangat nak design baju dan juga tak nak ambil risiko kalau tempah baju jadi tak cantik. Tapi, aku merancang je cewah. Survey punya survey, cuba punya cuba, tak jumpa yang sesuai dan yang aku suka. Akhirnya aku tempah je baju nikah untuk aku dan baju melayu belah lelaki dekat FatenCouture. Faten ni muda lagi baru umur 25 tapi dah boleh ambil tempahan baju-baju pengantin. Tabikk betul orang macam ni hihi. Aku umur nak masuk 30 ni jahit biasa pun failed. Kehkehkeh. Nanti dah siap baru aku boleh review. Setakat ni aku puas hati dari segi layanan dan respon dia bila kita mesej dan tanya soalan :) Bila depan-depan pun tak rasa kekok sangat. Hihi.

Hantaran: Yang ni dah disenaraikan barang apa nak beli cuma belum beli lagi sebab masih awal. Dulang pula akan di sewa sahaja sebab malas nak semak rumah. InshAllah, dah booking untuk hantar hias dan sewa dulang di byAmalinaYusri. Tak mahal sangat sebab aku ambil bunga tipu plastik/tipu je. Benda ni pun sebenarnya aku tak nak buat sangat tapi tiba-tiba tunang aku nak pula. Grrrhh. Jadinya buat jelah ala kadar. Janji semua gembiraaaa.
Jurugambar: OP (official photographer) aku ambil EddiePhotoVideo. Actually bukan aku yang ambil. Tunang aku yang book siap-siap. Aku ada aim OP yang lain tapi sebab dia dah book, makanya redha jelah dan harapkan yang terbaik hehe. OP ni banyak boleh survey dekat instagram. Tengok mana style yang korang suka. Nak yang fairytale ke, nak yang cute cute pose ke, nak yang vintage ke, haa semua boleh tengok dekat IG hasil diorang. Macam tu jela cara aku. Benda ni risiko sikit sebab kita tak tahu majlis kita macam mana kannn. Berdoa jelah supaya duit yang di bayar berbaloi hihihi. #modepasrah

Inai: Kak Lea, IG: leahenna_artist. Kakak ni comel je kalau kita whatsapp dia. Ramah mesra. Hihi.

Ha salah satu kriteria untuk aku pilih mana-mana servis ni ialah orang tu mestilah tidak kerek dan sanggup menjawab soalan kita-kita ni. Aku ni bukannya fussy sangat pun, jadinya bila orang tu nak tak nak je jawab soalan tu aku rasa macam...... hmmmm... bye. Btw dengan zaman teknologi ni semua benda tak susah sangat nak survey sebab semua benda kita boleh google je. Nak tengok review, tengok hasil, tengok portfolio diorang semua inshAllah ada kalau rajin google. Memang ambil masa sikit la kalau kita nak ada rasa yakin. Lepas dah survey, dah baca banyak-banyak, dah booking, akhirnya kita redha dan yakin jelah ye dengan hasil dia. Doa semoga di permudahkan hihi :)

Okaylah, macam lenguh pula tangan. Progress untuk majlis kenduri tu lain kali jelah aku post. Bos dah jeling-jeling pandang aku menaip dari tadi. Hehe. Ok semua, adios.


Kerja Tuhan, siapa tahu?

No comments:

Post a Comment

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...