Enaknya susu ibu

11:53am, 10/01/2019, Khamis,
Tempat kerja,

Salam 2019! Post pertama untuk tahun 2019, jangan post terakhir sudah. Hahah.

Nampaknya tak ada banyak  perkara pun aku nak ceritakan. Cukup sekadar update status kehidupan. Wahh gitu. Anak aku, Huzayr dah berumur 140 hari. Tak sangka kan, si kenit tu dah berubah menjadi si bambam sekarang. Alhamdulillah, I am happy :) Sekarang ni kami sekeluarga tinggal di rumah emak aku di Bandar Sunway. Senang sikit, pergi kerja boleh lewat sikit, balik rumah pun cepat sikit berbanding masa aku duduk di Shah Alam. Tapi bangun tetap awal, tidur tetap lewat. Haha.

-------------------------------------------------------

Aku nak kongsi sikit tentang jadual perahan susu aku di tempat kerja. Sekarang ni aku cuba disiplinkan diri untuk pam setiap 3 jam. Jadinya kalau aku susukan Huzayr jam 6pagi, sesi seterusnya ialah jam 9pagi. 9pagi aku akan pam di office. Alhamdulillah dekat tempat kerja aku memang ada sediakan bilik untuk pam susu. Jadi mudahlah sikit urusan. Lepastu aku akan pam pukul 11tghari, dan 2petang. Sepatutnya aku kena pam pukul 5petang kan? Tapi memandangkan 530petang dah nak balik, samada aku pam awal sikit pukul 430ptg atau aku cuma marmet je sekejap untuk hasilkan rangsangan. Nanti bos cakap dah nak balik pun tak reti-reti duduk dekat meja haha. Sekurangnya kalau marmet tak perlu nak pasang-pasang alatan perang tu (pam), jimat masa sikit cuma lenguh lah tangan.

Alhamdulillah, aku banyak dapat ilmu tentang penyusuan hasil group FB dan perkongsian dari kawan-kawan. Setiap ibu-ibu memang Allah dah anugerahkan kebolehan untuk menyusu. Terpulang pada kita samada nak cuba untuk berikan hak anak kita (susu tersebut) atau tak. Memang banyak cabaran dalam menyusukan anak ni. Memang kadang-kadang tu rasa nak give up je sebab leceh. Macam haritu aku demam panas menggigil-gigil, memang tak larat sangat. Rasa nak baring je sepanjang masa. Tapi masa demam tu lah Huzayr tetiba nak mengempeng lebih. Dia nak melekat je, mata taknak lelap. Demi anak, memang cuba gigihkan diri. Tapi ada je terdetik dalam hati, "kalau bagi susu formula kan mudah". Tapi kena counter balik nafsu tak baik tu. Demam ni bukan selamanya pun, anak nak menyusu dengan kita pun bukan lama. Dua tahun je. Confirm lepas fasa menyusu kita akan rindu saat-saat tu. Lagipun kita yang nak sangat anak - bila dia dah lahir, kena lah jaga elok-elok. Kan? Anak pun baru sorang, nak dibanding dengan ibu-ibu lain yang anak ramai - fuhh tak terbayang.

Sekarang ni dekat office kena jaga masa. Setiap 3 jam wajib kena pam - untuk elakkan susu drop dan untuk hasilkan lebih banyak hindmilk. 3 jam tu dah rasa macam 3 minit. Kelam kabut. Yelah setiap kali nak pam, kena turun bawah, lepas tu kena pasang alat-alat pam. Nak pam pula ambil masa paling kurang 10minit. Dekat situ saja dah habis dalam 15-20minit. Nak solat, nak makan, nak siapkan kerja - memang busywoman lah sekarang ni haha.

Apapepun kena banyak berdoa semoga Allah permudahkan. Niat untuk susukan anak supaya anak membesar dengan sihat dan semoga anak lebih rapat dengan kita, inshALLAH.

-------------------------------------------------------

Aku nak kongsi sikit yang penghasilan susu badan ni bergantung kepada konsep 'Demand vs Supply'. Maksudnya lebih banyak rangsangan, lebih banyak anak menyusu, dan lebih kerap kita pam (2-3jam sekali), maka lebih banyak susu akan terhasil. Kalau dekat pejabat kerja 8 jam tapi kita pam hanya sekali, lama-lama memang susu akan drop sebab kurang rangsangan. Badan akan anggap yang kita tak perlukan banyak susu pun. Masa ni lah ibu-ibu mula akan cakap, "Susu badan drop, kurang, takde". Kalau ibu yang tak bekerja pulak, jangan risau sebab susu akan sentiasa ada bila anak menyusu. Tapi tak payahlah sibuk-sibuk nak pam untuk tengok berapa banyak susu kita ada. Nanti bila tengok susu tak banyak mulalah kita stress padahal rangsangan dari hisapan bayi dengan sedutan pam memang tak sama. So, untuk ibu bekerja, jangan risau, just perlu kerap susukan anak inshAllah susu akan selalu ada. Positive :)

Eh panjang pulak. Over tau. Oklah bye.


Kerja Tuhan, siapa tahu?

No comments:

Post a Comment

Huzayr 2nd's Dental Checkup

 10:57pm, 13/11/2021, Sabtu, Bandar Sunway, Hari ini aku ada appointment di Klinik Gigi Zen, Dataran Mentari. Nak buat scalling. Setahun leb...